Friday, July 1, 2016

Sprekend Zwaard (hout, foto's en video)

In de Maakbare Wereld van 2 juli kun je lezen over mijn sprekende zwaard. In mijn andere blog post kun je lezen over de elektronica kant van het verhaal. Maar zonder een omhulsel is het natuurlijk niks.

Ik heb mijn zwaard uit hout gemaakt omdat dat makkelijker te bewerken is zo thuis op de keukentafel :) De basis is een flinke lat waar ik grof de vorm op getekend heb en met een decoupeerzaag uitgezaagd. Vervolgens heb ik middenlijnen op alle zijdes getekend heb hier met vijlen naartoe geschuurd. Uiteindelijk met schuurpapier wat afgewerkt. Met beitels heb ik de naam van mijn zwaard gekerfd in runen schrift.

Om plaats te maken voor de elektronica heb ik in de kling met een beitel plek gemaakt. De batterij kwam aan de bovenkant en de Teensy en de speaker aan de onderkant.
De elektronica heb ik op hun plek gehouden met isolerend tape. Ook om later eventuele kortsluitingen te voorkomen. Mooi moment voor een video van mijn zwaard op dat punt met de elektronica in actie.



Afwerken

Een houten zwaard ziet er altijd wat knullig uit daarom heb ik het een metalen look gegeven die ik heb afgekeken van Adam Savage (bekend van Myth Busters). Check deze video voor de lange uitleg.
In het kort: bedek je zwaard met zelfkleven aluminium en duw voorzichtig lichtbelletjes er uit. Spuit matte zwarte verf over je zwaad. Als de verf droog is schuur je met en schuurpapiertje veel verf er weer af. Er blijft in al die onregelmatigheden, die je eerst misschien lelijk vond, wat verf achter en het eindresultaat is net een oud roestig metalen zwaard.

Aluminium er op




Zwart gespoten en opgeschuurd



Ik hoop dat dit ook een leuke inspiratie kan zijn voor mensen. Het was mijn eerste echte ervaring met houtbewerking en het maken van een prop. Het was erg leuk.en ik ben best tevreden.


No comments:

Post a Comment