Friday, January 30, 2015

Vogels spotten - bij de Maakbare Wereld in de Volkskrant van 7 februari 2015


Om te zien hoeveel vogels er nu zo langskomen op ons balkon heb ik een webcam geplaatst die alleen foto's neemt als er beweging is. Ik heb hiervoor Processing 2.2.1 gebruikt, omdat deze versie goed werkt met de webcam. Mijn code kunt u vinden onder Code Examples.

De foto's van de vogel bezoekjes zijn samengevoegd in een gif bestanden, zodat het filmpjes worden. Hieronder zijn wat voorbeelden.

Het kan misschien wat tijd kosten voordat ze geladen zijn.








Dingen om op te letten. 

Ik heb in mijn code de bestandsnamen laten afhangen van de tijd. En daarnaast was het niet mogelijk een bestand op te slaan als deze naam al bestond. Anders heb je de kans dat er 30 keer per seconde een nieuw bestand wordt opgeslagen wat het programma heel traag maakt.

Ik heb de bestanden direct naar mijn google drive laten opslaan, zodat ik ook op afstand kon zien of er nieuwe foto's waren. Maar met andere cloud oplossingen zoals Dropbox, Onedrive, iCloud werkt dat vast ook. 

De waardes waarbij het programma beslist of een pixel aanzienlijk verandert is en wanneer er genoeg pixels verandert zijn heb ik proefondervindelijk bepaald. Als je dus zelf gaat kijken of het programma bij jou werkt is dat een goeie plek om iets te veranderen.

Ik heb gekozen voor een venster formaat van 640 bij 480 pixels en een bijpassende webcam. Het programma geeft een lijst met alle mogelijke webcam formaten. Kijk dus eerst een keer welk nummer er voor de webcam staat die jij wilt gebruiken en verander dat nummer op de plek in de code.
Als het programma heel traag is, kun je ervoor proberen om een kleiner formaat webcam te kiezen.
Of als je dieper in de code wilt duiken, proberen om gebieden over te slaan als de huidige afbeelding met de vorige wordt vergeleken, door de for loop te veranderen. Een tip daarbij is dat afbeeldingen in Processing geen matrices zijn maar gewoon een vector van getallen. Een enkele for loop is eigenlijk al voldoende.



No comments:

Post a Comment