Thursday, October 23, 2014

Zelfsturende Auto (foto's bij het Volkskrant stuk)

(English below)
Op zaterdag 3 oktober verscheen in De Volkskrant mijn eerste bijdrage in 'De Maakbare Wereld' in de zaterdag Sir Edmund katern. (te vinden op de Volkskrant website of bijv Blendle de eerste zoveel artikelen kun je gratis lezen)
Hier heb ik kort uitgelegd hoe ik een afstandsbestuurbare auto met mijn laptop kon besturen.
Een volgende stap is natuurlijk dat er geen persoon meer aan te pas komt. En ik heb daar al een groot deel van geknutseld, maar nog geen tijd gehad om de puntjes op de i te zetten.

Wat ik in elk geval wilde delen waren de foto's die ik gemaakt van tijdens het werken aan de auto. De foto's waar de toffe tekeningen op gebaseerd die gemaakt zijn door Bier & Brood.

De auto en wat belangrijke werkspullen

Testen waar spanning op gezet moet worden



Draden gesoldeerd in AB en via wat transistoren (kleine zwarte dingen) op
een breadboard (witte ding) naar de Arduino (blauw ding)

Als iemand specifieke vragen heeft, stel ze. Dit is niet een enorm ingewikkeld knutsel project en zeker niet duur. In dit geval is de Arduino het meest kostbaar en een autootje is natuurlijk niet gratis.

Het lastigste is in zo'n geval het uittesten hoe de afstandsbediening nu precies werkt. En dat testen heb ik gewoon gedaan door te kijken hoe zit de batterij aangesloten (waar gaan de plus en min heen) en gewoon wat met de 5 Volt uitgang van de Arduino en twee draden proberen. Kleine kans dat je iets stuk maakt met die 5 Volt, want de batterij die er inzat was een 9V blok.

En gaat er een keer iets stuk dan heb je ook iets geleerd. Gebruik dus spullen waar bij het niet erg is dat ze stuk gaan.

Misschien een goeie tip voor Sinterklaas: vraag een soldeerbout en wat weerstanden :)


ENGLISH (very short summary)

I wrote my first newspaper article about controlling a RC car with my laptop. These are some pictures I made while making the project.
If you have any questions, ask them.

No comments:

Post a Comment